Markkinatutkimuksen liikevaihto jatkaa kasvua26.09.2021
Tutkimuksiin osallistutaan ja vastataan innokkaammin kuin ennen pandemiaa Haastavat ajat ja päätöstilanteet edellyttävät tietoa päätösten pohjaksi. Koronakriisi on tuonut tiedon tuottajille, joidenkin toimialojen taantumisen vastapainoksi, myös kasvua toisilla toimialueilla eimerkiksi kaupan alalla ja internetin kautta tuotetuissa sähköisissä palveluissa. Julkinen sektorikaan ei ole vähentänyt tutkimustoimeksiantoja. Pandemian myötä pysähtyneiden matkailu- ja ravintola-alan tutkimusten odotetaan myös piristyvän syksyä kohden mentäessä. Tutkimusten toteuttamisessa on pandemian aikana tapahtunut muutoksia varsinkin tiedon keräämisessä. Kuluttajien kotona tietokoneen ääressä vietetyn ajan kasvu on lisännyt valmiutta ja halukkuutta vastata kyselyihin sekä olla kontaktissa ja vaikuttaa. Tämä poikkeaa jossain määrin nähdystä pidemmän ajan trendistä. Kasvokkain tapahtuvaa tiedonkeruuta taas on hyvin vaikea toteuttaa nykyisissä olosuhteissa. Analytiikan puolella Data Science -tyyppiset menetelmät näyttävät kasvavan edelleen. Suomen Markkinatutkimusliiton (Smtl ry) jäsenten liikevaihto kasvoi vuoden 2021 alkupuoliskolla sekä edelliseen että sitä edeltävään kevääseen verrattuna. Kaikkiaan liikevaihto oli kahden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana yli 16 miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaa 20 % kasvua vuoteen 2020 verrattuna ja noin 18 % kasvua vuoden 2019 kevääseen nähden. Koko tiedon tuottamisen markkina Suomessa on vuositasolla noin 100 miljoonaa euroa. Silloin tarkastelussa on mukana myös data-, analytiikka- ym. toimialoja niiltä osin, kuin niissä tuotetaan tietoa. Mukaan voidaan laskea myös tiedon keräämisen alustapalveluita. Lisätietoa puheenjohtaja Jukka Rastas, p. 040 502 9033, jukka.rastas@palveluplus.fi |
05.05.2022 | Markkinatutkimuspäivä 7.6.2022 TILAISUUS SIIRTYY SYKSYYN |
10.04.2022 | Markkinatutkimusala huomattavassa kasvussa -myös tästä vuodesta ennakoidaan nousujohteista |
08.02.2022 | Janne Auma-aho liiton uusi puheenjohtaja 2022 |
02.11.2021 | Mihin menet markkinatutkimus webinaarin tallenne ja materiaalit |
26.09.2021 | Markkinatutkimuksen liikevaihto jatkaa kasvua |
24.02.2021 | Markkinatutkimuksen liikevaihto nousi 2020 |
13.01.2021 | Jukka Rastas liiton uusi puheenjohtaja 2021 |
24.09.2020 | Soittorobottien yleistyminen hämmentää kuluttajia |
20.08.2020 | Markkinatutkimuspäivää ei järjestetä 2020 |
01.03.2020 | Markkinatutkimuspäivä 7.5.2020 |
Siirry arkistoon » |