Markkinatutkimuksen liikevaihto jatkaa kasvua

26.09.2021

Tutkimuksiin osallistutaan ja vastataan innokkaammin kuin ennen pandemiaa

Haastavat ajat ja päätöstilanteet edellyttävät tietoa päätösten pohjaksi. Koronakriisi on tuonut tiedon tuottajille, joidenkin toimialojen taantumisen vastapainoksi, myös kasvua toisilla toimialueilla eimerkiksi kaupan alalla ja internetin kautta tuotetuissa sähköisissä palveluissa. Julkinen sektorikaan ei ole vähentänyt tutkimustoimeksiantoja. Pandemian myötä pysähtyneiden matkailu- ja ravintola-alan tutkimusten odotetaan myös piristyvän syksyä kohden mentäessä.

Tutkimusten toteuttamisessa on pandemian aikana tapahtunut muutoksia varsinkin tiedon keräämisessä. Kuluttajien kotona tietokoneen ääressä vietetyn ajan kasvu on lisännyt valmiutta ja halukkuutta vastata kyselyihin sekä olla kontaktissa ja vaikuttaa. Tämä poikkeaa jossain määrin nähdystä pidemmän ajan trendistä. Kasvokkain tapahtuvaa tiedonkeruuta taas on hyvin vaikea toteuttaa nykyisissä olosuhteissa. Analytiikan puolella Data Science -tyyppiset menetelmät näyttävät kasvavan edelleen.

Suomen Markkinatutkimusliiton (Smtl ry) jäsenten liikevaihto kasvoi vuoden 2021 alkupuoliskolla sekä edelliseen että sitä edeltävään kevääseen verrattuna. Kaikkiaan liikevaihto oli kahden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana yli 16 miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaa 20 % kasvua vuoteen 2020 verrattuna ja noin 18 % kasvua vuoden 2019 kevääseen nähden. Koko tiedon tuottamisen markkina Suomessa on vuositasolla noin 100 miljoonaa euroa. Silloin tarkastelussa on mukana myös data-, analytiikka- ym. toimialoja niiltä osin, kuin niissä tuotetaan tietoa. Mukaan voidaan laskea myös tiedon keräämisen alustapalveluita.

Lisätietoa puheenjohtaja Jukka Rastas, p. 040 502 9033, jukka.rastas@palveluplus.fi

29.09.2021Osallistu webinaariin 28.10
26.09.2021Markkinatutkimuksen liikevaihto jatkaa kasvua
24.02.2021Markkinatutkimuksen liikevaihto nousi 2020
13.01.2021Jukka Rastas liiton uusi puheenjohtaja 2021
24.09.2020Soittorobottien yleistyminen hämmentää kuluttajia
20.08.2020Markkinatutkimuspäivää ei järjestetä 2020
01.03.2020Markkinatutkimuspäivä 7.5.2020
19.01.2020Liitolle uusia jäseniä ja puheenjohtaja
25.05.2019Tutkimuksella tuotetun tiedon tarpeellisuus tunnistetaan yrityksissä
10.05.2019Finavialle Vuoden 2019 markkinatutkimusteko -palkinto

Siirry arkistoon »