Markkinatutkimuksen liikevaihto nousi 2020

24.02.2021

Markkinatutkimuksen liikevaihto nousi vaikeana vuonna 2020

Markkinatutkimustoimistojen liikevaihto nousi vuodesta 2019 yli 8 prosenttia vuoden 2020 aikana. Kahdeksan jäsentoimiston liikevaihto oli yhteensä 28 miljoonaa euroa. Kokonaisuutena päätöksenteossa käytettävän tiedon markkina, sisältäen klassisen kyselytutkimuksen, tapahtumavirtojen ja massadatojen analytiikkaa, tutkimusraporttien julkaisutoimintaa ja muita uusia tiedon tuottamismuotoja, oli noin 115 miljoonaa euroa (bruttomäärä sisältäen keskinäistä laskutusta, Esomar industry report 2019).

Vaikeaa koronavuotta leimasi alan toimeksiantojen voimakas jarrutus toisella neljänneksellä. Liki 14 prosenttia yritysten liikevaihdosta katosi edellisvuoteen verrattuna. Suuri osa peruutuksista osoittautui kuitenkin lähinnä lykkäyksiksi ja neljännellä vuosineljänneksellä nähtiin yli 20 prosentin kasvu vertailuvuoteen nähden. Näin vuosi kokonaisuutena nousi ilahduttavan selvästi voiton puolelle edeltäneiden kahden staattisemman vuoden jälkeen.

On ilmeistä, että suomalainen elinkeinoelämä ja julkisen sektorin tutkimustiedon ostajat eivät lamaantuneet yhteiskunnan keväisen nopean jarrutuksen johdosta. Tutkimuskysyntä jousti nopeasti, jopa rajusti muutamassa viikossa. Vuosisuunnitelmissa olevia projekteja jatkettiin ja muuttunut markkinatilanne loi myös uutta tiedon tarvetta kesän jälkeisessä toivon ilmapiirissä. Toisaalta on todettava, että eri toimialoilla nähtiin hyvin suuria eroja aktiviteettien määrässä. Varsinkin hotelli-, ravintola- ja tapahtuma-alojen toimeksiannoista leikkautui ymmärrettävistä syistä huomattava osa pois.

Uusi vuosi 2021 on jatkunut alalla loppuvuoden toivontäytteisessä ilmapiirissä, mutta kaiken yllä leijuu edelleen huomattavaa epävarmuutta jatkon suhteen. Tässä suhteessa markkinatutkimus, yhteiskunnan tärkeänä johtamistyökaluna, heijastelee ympäröivän yhteiskunnan kulloisiakin tarpeita ja kehityskulkuja.

24.02.2021Markkinatutkimuksen liikevaihto nousi 2020
13.01.2021Jukka Rastas liiton uusi puheenjohtaja 2021
24.09.2020Soittorobottien yleistyminen hämmentää kuluttajia
20.08.2020Markkinatutkimuspäivää ei järjestetä 2020
01.03.2020Markkinatutkimuspäivä 7.5.2020
19.01.2020Liitolle uusia jäseniä ja puheenjohtaja
25.05.2019Tutkimuksella tuotetun tiedon tarpeellisuus tunnistetaan yrityksissä
10.05.2019Finavialle Vuoden 2019 markkinatutkimusteko -palkinto
09.05.2019Markkinatutkimuspäivän aineistot saatavilla
05.03.2019Markkinatutkimuspäivä 8.5.2019

Siirry arkistoon »