Soittorobottien yleistyminen hämmentää kuluttajia

24.09.2020

24.9.2020, Helsinki

TIEDOTE: Soittorobottien yleistyminen hämmentää kuluttajia  

Markkinatutkimusliitto (Smtl ry) on viime kuukausina törmännyt soittoihin, jossa kuluttajan on vaikea ymmärtää, lähestyykö häntä oikea ihminen vai soittorobotti. Puhelimessa on tehty myyntiä ja jopa kalasteltu vastaajan käyttäjätietoja ja salasanoja. Kuluttajan on ollut vaikea havaita puhelun alussa, että kyse on automaattisovelluksesta eikä elävästä ihmisestä. Huolestuttavaa on, että tällaista puhelinmyyntiä ja tietojen kalastelua on tehty kuluttajatutkimuksen varjolla.   

Soittorobottien käyttö laajoissa tiedonkeruissa vaatii tutkimusalan osaamista ja sen etiikan tuntemusta. Markkinatutkimusliitto painottaa, että sen jäsenet ovat sitoutuneita eettisesti laadukkaaseen markkinatutkimustyöhön, jossa tietosuojavelvoitteet on huomioitu. Tutkimuksen yhteydessä ei koskaan myydä mitään, eikä vastaajalta kalastella henkilökohtaisia tietoja. Vastaajista mahdollisesti muodostunut rekisteri myös tuhotaan heti projektin päätyttyä, eikä sitä anneta muiden toimijoiden käyttöön. Markkinatutkimusliitto näkee alaa koskettavana riskinä myös sen, että tutkimustoiminnassa tehtävien puhelinhaastattelujen teko vaikeutuu Suomessa, mikäli kuluttajan on vaikea luottaa tahoon, joka häntä puhelimessa lähestyy.  

 Soittorobottien hyöty korostuu silloin, kun kyse on asiakkaan saaman palvelun laajentamisesta ja asiakaspalvelusta. Tiedonkeruutarkoituksessa vastaajalle tulee aina selventää, että kyseessä on automaattinen tiedonkeruu ja tiedot tallentuvat rekisteriin. Tilanteet ovat vastaajille hämmentäviä ja soiton tehnyt taho jää usein epäselväksi.  Lisäksi vastaajalle tulee tarvittaessa pystyä kertomaan kertoa, mistä hän voi tarkistaa hänestä mahdollisesti tallennetut tiedot.

Suomen Markkinatutkimusliitto (SMTL ry) on tutkimusalan johtavien yritysten etujärjestö, joka edistää laadukasta mielipide- ja markkinatutkimustoimintaa maassamme. Markkinatutkimusliitto edesauttaa jäsenten välistä yhteistyötä, kehittää alalla toimivien ammatillisia valmiuksia, hoitaa alan suhteita viranomaisiin ja järjestöihin sekä edistää alan työnantajakuvaa.  

Markkinatutkimusliitto SMTL ry:n jäsenet ovat sitoutuneet noudattamaan ISO 20252 toimialastandardia, joka takaa luotettavat, läpinäkyvät ja eettisesti kestävät tutkimuspalvelut.  

Lisätietoja: Markkinatutkimusliitto ry, Suvi Luoma, puheenjohtaja 

suvi.luoma@foodwest.fi

www.markkinatutkimusliitto.fi 

 

 

24.09.2020Soittorobottien yleistyminen hämmentää kuluttajia
20.08.2020Markkinatutkimuspäivää ei järjestetä 2020
01.03.2020Markkinatutkimuspäivä 7.5.2020
19.01.2020Liitolle uusia jäseniä ja puheenjohtaja
25.05.2019Tutkimuksella tuotetun tiedon tarpeellisuus tunnistetaan yrityksissä
10.05.2019Finavialle Vuoden 2019 markkinatutkimusteko -palkinto
09.05.2019Markkinatutkimuspäivän aineistot saatavilla
05.03.2019Markkinatutkimuspäivä 8.5.2019
22.01.2019Markkinatutkimusliittoon jäsenten liikevaihdot kasvussa
18.01.2019Helena Kultanen liiton uudeksi puheenjohtajaksi 2019

Siirry arkistoon »