Markkinatutkimusliiton ja ESOMARin järjestämä
Markkinatutkimuspäivä 2018

”Data kasvaa – kasvaako ymmärrys?”

Torstaina 17.5.2018 klo 8.30–12.00

Paikka: Teatteri Avoimet Ovet, Erottajankatu 5, 00130 Helsinki

Yrityksillä on käytettävissä yhä enemmän omaa dataa sekä ulkoa ostettuja tietolähteitä, joiden avulla pyritään muuttamaan liiketoimintaa ja lisäämään myyntiä. Lisääkö kasvava datamäärä ymmärrystä kuluttajista ja asiakkaista? Data on hyvä arkkitehti, mikä tuottaa hyvän pohjan, mutta asiakas- ja markkinatutkimusta tarvitaan edelleen tuottamaan todellista ymmärrystä kuluttajista ja asiakkaista numeerisen datan päälle. Rakentuuko ihmisten motiivien ja käyttäytymisen ymmärtäminen sen varaan, että dataa hankitaan yhä enemmän ja monipuolisemmin?

Väitämme, että asiakas- ja markkinatutkimusta tarvitaan nyt ja jatkossa vastaamaan kysymykseen miksi (ei)? Datan määrä yrityksissä kasvaa, mutta kasvaako ymmärrys?

8.30 Aamiainen ja ilmoittautuminen

9.00 Tilaisuuden avaus ja Markkinatutkimusliiton tutkimusbarometrin tuloksia

Ostajan psykologiaa, Outi Somervuori, KTT, tutkija, kouluttaja ja tietokirjailija

Data-analyysi perustuu yleensä oletukseen, että ihminen olisi päätöksissään rationaalinen voiton optimoija. Ihminen on kuitenkin usein luontaisesti laiska päätöksentekijä, joka hakee helppoja vihjeitä päätöksen tueksi ja käyttää tunteita hyväkseen. Ilman tarkempaa ymmärrystä ostajasta, voidaan datasta tehdä vääriä johtopäätöksiä.

Isosta datasta isoon ymmärrykseen, Jarmo Lipiäinen, Head of Customer Insight, COO, Insight360 Oy

Tutkimusdatan, oman datan ja verkkokäyttäytymisdatan yhdistelmässä on markkinoijan Graalin malja

Living in a post-EU GDPR World, Kim L. Smouter Umans, ESOMAR's Head of Public Affairs and Professional Standards

As demonstrated by the public outcry following the Cambridge Analytica and Facebook scandal, the topics of data protection and privacy are top of mind, fueled by public concerns over the collection, use or indeed abuse of personal data. As a sector highly dependent on the collection and interpretation of personal data, the practices of market, opinion and social research and data analytics may place us on the frontlines.
In a post-EU GDPR World, what is ESOMAR doing to improve the sector’s transparency and trust, and what can ESOMAR members themselves do to make sure they don’t risk harming their business with inappropriate practices that can lead to a permanent loss of confidence in what we do??

Datan avulla sujuvaa asiakaskokemusta, Minna Kärhä, Head of Data, Finnair Oy

Sitovat ilmoittautumiset viimeistään 8.5.2018 täällä »

Seminaarin hinta on 150 €, jonka laskutamme tilaisuuden jälkeen. Esteen sattuessa voit nimetä tilallesi toisen henkilön. Jos yrityksestäsi useampi ilmoittautuu, on osallistujamaksu seuraaville vain 100 €.

Tutkimusterveisin

Markkinatutkimusliiton jäsenyritykset ja ESOMAR